Entrevista a Raquel Benítez (Col·lectiu Pineda Solidària)

Com neix el col·lectiu Pineda Solidaria?

Bàsicament neix una mica del desconeixement que té la gent, quan veus una mica el voluntariat i veus el que fan Càritas i Creu roja o altres institucions que treballen per les persones més vulnerables, i llavors la idea és fer una ONG però no centrar-se en una sinó varies i llavors la idea ha estat agafar Càritas, Creu Roja, ADIAM (Associació Discapacitats) i també una mica el projecte que té en Quim Fàbregas per reconstruir un dispensari al Senegal, i és bàsicament donar l’oportunitat a la gent que no té temps per participar de una ONG que pugui col·laborar amb el mercat solidari.

La idea és fer entre dos i tres mercats a l’any i amb els diner que recollim els repartim a final d’any entre les diferents ONG, enguany hem repartir 380 a 4 entitats.

Com trieu les entitats amb que col·laboreu?

En primer moment quan vam fer la primera reunió vam convidar a 6 o 7 associacions , i és van quedar tres, per que les altres no estaven d’acord. Ara mateix ens guiem per donar suport a aquells col·lectius que donen suport a les persones necessitades, i que siguin sense ànims de lucre.

Nosaltres no fem la feina directament amb les famílies, però si que es cert que portem un any que les coses estan anant a pitjor, i clar la gent quan et coneix i et posa cara et ve a buscar per que li donis ajuda. La gent s’apropa a tu i et dema si li pots buscar roba pels seus fills, o ajuda per pagar llibres d’escola, medecines…

Són petites ajudes, que no eren la feina que volíem fer, però tal i com esta anant la cosa ho hem de fer. Ens veiem obligats a fer una feina directa. La gent ve a casa teva a buscar menjar, a casa de gent que sap que col·labora. La veritat es que es crea una sinèrgia molt maca, amb serveis socials potser no tant, per que ens xoquem molt, per que el nostre criteri és molt diferent al seu, clar jo no soc política. Si nosaltres tenim roba que ens sobra del mercat els hi donem. Igual que la gent de les entitats quan tenen roba o menjar també ens ho porten a nosaltres per que ho fem servir per al mercat. Es una sinèrgia molt “xula” i cada vegada va a més.

Feu també una tasca de creació de vincles socials?

Bé, si i no, a pineda hi ha altres entitats que ho fan, a nivell nostre també fem coses. L’altre dia em trucava una dona que era maltractada, i vam trucar als mossos per preguntar com la podíem ajuda i li vam donar suport. La gent quan té un problema d’aquests, es paralitzen per la por i es troben que no ho volen explicar als pares o la família, i diuen “doncs els hi explicaré a aquesta gent que potser m’ajuden”.

Creieu que el poble respon bé davant aquestes iniciatives, tant per la gent com per les institucions?

Bé l’ajuntament es una ajuda fonamental, per que alhora de fer quelcom ens cedeixen espais, cadires, escenaris…quan fas una cosa així sempre mires de no gastar-te un duro, no traurem ni per fer fotocòpies ni per fer res, els cèntims que comptabilitzem van directes a l’ajuda. Per altra banda es fonamental la gent que ajuda, no només aportant coses materials, sinó donant-te el seu temps. La gent et truca, oferint-te joguines, roba…

De cara a un futur quins reptes us plantegeu?

El primer de tot jo crec que si no fos per tantíssima gent sense nom, si no tinguéssim aquest entramat solidari, veuríem moltes més barbaritats de les que veiem. Pel que fa a l’ajut, ara ens em de centrar una mica en el tema social, i treballar en coordinació amb altres associacions com el PAH. Ara mateix no ens podem plantejar grans reptes, ens plantegem petits reptes, per que són els que més arriba i que tenim més a prop i. Son petites coses que has d’anar fent, voldríem fer mes, però el sistema està muntat d’una manera que  la burocràcia se’t menja, et trobes amb les mans lligades per que no et deixa. Per exemple serveis socials, explico un cas molt concret, per què és el que estic vivint des de fa 6 mesos. Hi ha un matrimoni alemany que viu a la muntanya, no tenen res,estan amb tres fustes,  la dona necessitava renovar els papers,el passaport, però no es podia empadronar i per tant no el podia renovar. A aquesta dona li va caducar el passaport per que no es podia empadronar, i estem parlant d’una dona que si tingues passaport podria accedir a una feina i a un lloguer social, i no estar vivint a la muntanya. Em rebel·lo contra això, no és la única situació, em consta que hi ha més gent, si l’ajuntament té 10 o 15 locals de l’ajuntament, doncs que en dediqui un a empadronar a gent en aquesta situació, per què és una persona que estàs traient de la misèria i li estàs donant dignitat. Es a dir petits detalls que no pot ser que amb tot el que està passant no s’hi faci res. Dir no es pot i ja està, jo sincerament no ho entenc, i arriba un moment en que dius ja no pregunto més, ja no dic res més, ja et rebel·les i ja no vas de bones, i dius jo amb tu no vull res i la que t’has de desviure per solucionar-ho ets tu, però només estàs per les fotos, i jo no estic per fotos, i a mi em posa dels nervis.

 

Que creus que ha passat amb serveis socials?

Aquí el que ha passat es que hi ha una dualitat, fins ara Càritas s’encarregava de repartir menjar, però es va fer un rebost solidari. Aleshores ens trobem que l’ajuntament de pineda és el que menys diners posa per menjar a Càritas, si dels pocs diners que posa ja no li donava per mantenir el servei de Càritas, perquè el dupliques amb el banc d’aliments? Van fer el banc d’aliments, que si de normal hi ha 260 famílies que van a buscar menjar a Càritas, pot ser que hi hagi 40 que van al rebost solidari, per que el seu criteri per donar menjar es molt alt, per que clar si tens un pis no tens dreta a menjar, però clar si tu tens una casa pagada fa 20 anys, aquesta no et dona de menjar. Aleshores ens trobem que on anaven els aliments de Càritas van repartits a dos llocs, aleshores és més difícil que tothom hi accedeixi.

 

 

Per que creus que l’ajuntament decideix duplicar aquest servei?

Penso que la idea del rebost solidari no es dolenta, però els criteris haurien de ser els mateixos que els de Càritas. Jo l’únic que ser es que a voltes el dia 20 quan vas a Càritas el rebost està buit i el camió del banc d’aliments arriba el dia 27.

Aquí hi ha un problema que amb la situació que hi ha la gent hauria de deixar de banda, que és el “jo faig però vull que surti el meu nom”, encara hi ha gent que li agrada molt penjar-se les medalles, amb la situació que hi ha cal fer una mica de pressió i dir, aprofitem cada cosa que es faci des de l’ajuntament, cada activitat, per aconseguir menjar per les persones necessitades.

I gent que et diu però jo t’ajudo, però no si vas als “moros”, o als “negres” no, però això no és problema meu, es totalment diferent, no és pot mirar a qui ajudes, ajudes a qui ho necessita i ja esta.

Que trobes a faltar a la societat, a l’entorn de Pineda?

La gent es solidaria però podria ser-ho més, no hi ha cosa que més m’emprenyi que el “hem fet tot el que hem pogut”, perquè jo crec que fins que no agafes el teu plat i el parteixes amb qui li fa falta no has fet prou. Per tant, hi ha molta gent que ajuda, però encara ens mirem molt el melic, m’agradaria molt que la gent es poses per un segon en la situació que viuen els altres. Si a mi em passes…i pensar que algú et donarà la mà per que surtis del forat…

Per que a voltes et diuen, aquesta gent que has ajudat no has vist que tenia un smatphone? Però jo els hi dic, aquesta gent tenia una situació vital fins ara i per motius x ara en te una altra, per tant no em puc basar en això alhora de donar-los una ajuda. No em puc fixar si a la senyora que ajudo després es gastarà els diners en alcohol, perquè això és el seu problema, jo he ajudat en el que pogut, i això encara a la gent li costa. I la gent et diu, es que tal persona beu, però es que jo si em trobés en aquesta situació també beuria, és molt fàcil jutjar quan tu a la nit et tanques a cada teva i dorms tranquil.

Anuncis

Deixa un comentari

